Als de mannen zich scheiden van de jongens

Januari van dit jaar was een recordmaand met betrekking tot faillissementen. 948 VOF, BV’s, NV’s, CV’s, stichtingen en eenmanszaken gingen ten onder. En ook de lijst van begin februari is indrukwekkend. Wat is er aan de hand? Het ziet er naar uit dat het ergste van de economische crisis aan de kant is. De meest dramatische scenario’s zijn naar de achtergrond verdreven en Europa lijkt zich te verzoenen met een milde recessie. Laten we eens door de lijst van deze faillissementen lopen. Veel bouwgerelateerde bedrijven, van aannemers tot voegers, installatiebedrijven, glaszetters, etc. Ook veel transport, een sector met stevige concurrentie en lage marges. Echter ook diverse financiële adviesbureaus, horecagelegenheden, detailhandel en een aantal verrassingen: een kliniek, een golfbaan en een advocatenkantoor. Faillissementen horen bij de economie. Ze ruimen bedrijven op met producten waar te weinig vraag naar is. Faillissementen zorgen voor krimp en groei van sectoren op basis van veranderde behoeftes, voor aanpassingen in prijsniveaus en ze zijn de keiharde waarheid voor management. Geen rentabiliteit om welke reden dan ook is simpelweg geen bestaansrecht. 

Toch is er wat veranderd ten opzichte van 2/3 jaar terug. Veel MKB bedrijven hebben ingeteerd op hun buffers, al dan niet door een onvoldoende teruggebracht kostenniveau. Diverse ondernemers zijn ondernemersmoe nu de gouden jaren voorbij zijn en het niet goed genoeg meer is om te doen wat vaak al door diverse generaties in de familie werd gedaan. In de retail is de stroomversnelling naar online verkoop en schaalvergroting in winkelcentra buiten het centrum structureel. En, bij sectoren met overcapaciteit wordt de prijs leidend! Hier bovenop wordt de kredietverlening door banken ingegeven door angst en wet- en regelgeving ingeperkt. Tijd voor de perfect storm. 

De verwachting is dat in 2012 de omzet in het MKB met 1% zal krimpen. In sectoren met overcapaciteit is bezuinigen en aanvallen door middel van niet autonome groei het devies. Schaalgrootte zal hier gaan bepalen, in combinatie met vernieuwing om hernieuwde autonome groei te creëren. Kleinere ondernemingen zullen duidelijk een niche moeten zoeken. Een doelgroep, een specialistisch product, een hele hoge service, met als doel om een hoge marge te creëren. Want een hoge marge betekent een hoge toegevoegde waarde voor de klant, iets wat op doorsnee producten en dienstverlening niet meer haalbaar is. 

Wat is de strategie van uw bedrijf, uw onderneming? Bent u echt onderscheidend? Op prijs, op product of op service? En nog belangrijker: weet de klant u te vinden en wil hij of zij voor deze toegevoegde waarde betalen? In 2012 gaan de mannen zich van de jongens scheiden! 

Folkert Fennema

Reageren?

ALLE BLOGS