Verkiezing Friese Onderneming van het jaar

Een beloning voor geleverd werk, de opstap naar een volgend niveau en een marketingcadeautje. 

Gisteren vond de verkiezing van Friese Onderneming van het jaar plaats in het innovatiecentrum van Philips in Drachten. De selectie van de vier finalisten was excellent. Niet alleen omdat het alle vier echt prachtige ondernemingen zijn, maar ook omdat het allemaal bedrijven zijn die iets maken. Steensma uit Leeuwarden, Hartman uit Sexbierum, Ecostyle uit Appelscha en Spruyt Arkenbouw uit Heerenveen. De bedrijven blinken uit in passie, ondernemerschap en het hoofdthema van dit jaar: innovatie! De wetten van het kapitalisme zijn keihard. Wie niet tijdig innoveert, een echt onderscheidend product heeft en zoals de jury het verwoordde: toek is, wordt vroeg of laat eenheidsworst en zal de strijd alleen kunnen overleven met cost leadership ten koste van anderen. En de kans bij een open internationale markt dat je het redt met een lage kosten strategie is klein. Wij pretenderen immers nog steeds recht te hebben op een hoge levensstandaard. 

Alhoewel bij een verkiezing of een wedstrijd geen nuance past en met het risico van softheid, is het spreken van winnaars en verliezers bij deze verkiezing ondoenlijk. Al was het maar omdat de vier zeer gepassioneerde ondernemers zich tot een schaarse groep mogen rekenen waar ons land op is gebouwd en waar er gewoon simpelweg veel te weinig van zijn. Steensma won de bokaal met een indrukwekkend productenpallet, een ogenschijnlijk strakke organisatie en een record snelheid van het naar de markt brengen van innovaties. Met betrekking tot lokale inbedding in de maatschappij, de voedingsethiek van het product en gevoel van warmte lijkt het bedrijf te kunnen verbeteren. De internetstemmers en de jury waren op de hand van Steensma. Het publiek koos voor de runner up: Hartman uit Sexbierum. Een prachtige presentatie tijdens de bijeenkomst over de veelzijdigheid van het bedrijf en de dynamiek in de huidige tuinbouw blijkt niet overeen te komen met de perceptie op afstand. Duidelijk is dat als Hartman zijn verhaal kan vertellen mensen onder de indruk zijn, wellicht hier een marketing uitdaging! Spruyt en Ecostyle mogen zichzelf geen enkel verwijt maken. De strategie van Ecostyle in doelgroepen en internationalisering staat als een huis en Zwart senior was als enige spreker in staat om in een zeer beperkt aantal zinnen de ziel van zijn bedrijf over te brengen. Spruyt heeft een prachtig innovatief en duurzaam product, maar sneuvelde als kleinste bedrijf in het grote geweld. Dit ondanks de beste presentatie live op Omrop Fryslan. 

Een zeer strakke en professionele organisatie completeerden de bijeenkomst. Goed werk van Bram Nauta. Als er dan een kritische noot mag zijn, dan is het dat het 300 koppige publiek dat ieder 125 euro mocht ophoesten, uit teveel dienstverleners bestond. Banken, accountants, uitzendbureaus en andere dienstverleners vissen allemaal in dezelfde vijver. Wellicht hier tijd voor een vanuit VNO NCW op te zetten pool voor de omscholing naar innovatief ondernemer. De volgende verkiezing graag minstens 50% ondernemers. Alles met elkaar een dikke 9. Op naar volgend jaar! 

Folkert Fennema

Reageren?

ALLE BLOGS